4 april - Cusco

4 april 2019 - Cuzco, Peru

Zowel Peter als ik voelen ons bevoorrecht dat wij hier zijn en deze reis kunnen maken. Cusco is prachtig. Het ligt in een vallei, omgeven door groene bergen. De landing gisteren was spectaculair, zo laag over de bergen. Ik vond het spannend om tijdens het landen de bergtoppen vanuit het vliegtuigraampje te zien.

Cusco is zo anders dan Lima. In Lima en omgeving moesten we ons nog wel eens realiseren dat we in Peru waren. De tuk-tuks, eetstalletjes en eenvoudige huisjes deden ons ook aan Azië denken. Daarbij was het een mengeling van de bevolking en is Lima ook een moderne stad. Er zijn natuurlijk ook heel arme wijken, maar die hebben we niet opgezocht.

Nu in Cusco hadden we meteen het gevoel in Peru te zijn. Veel lokale mensen in kleding van hier en zeer vriendelijk! Ons hotel staat middenin de kunstenaarswijk San Blas. Een wijk vol nauwe en steile straatjes. Het is een klein stukje omhoog lopen en we hebben een prachtig uitzicht over de stad.

Dat we ineens boven de 3000 meter zitten merken we wel. Toen we hier net waren leek het alsof we op een schip liepen. Dat is over. Het is nu nog kortademigheid en lichte hoofdpijn. De hoofdpijn lijkt op een licht katergevoel. We hebben coca-thee gedronken, smaakt naar kruidenthee. Dus niet spannend, best wel lekker. En we hebben cocabladeren gekocht om op te kauwen om de symptomen te bestrijden. Verder doen we vandaag rustig aan want morgen begint onze Incatrail waar we heel erg naar uitkijken en waar we zo fit mogelijk aan willen beginnen.

Gisteren zagen we voor het eerst hoe cavia geserveerd wordt. Daar hebben we ons nog niet aan gewaagd. We hebben gisteren wel lama gegeten. Een erg lekker stukje vlees, beetje wildachtig van smaak.

Foto’s volgen.

Liefs!